Sorrowville

< Beluister 'Sorrowville'
Recensies Sorrowville

Ontroerende country

‘Een prachtige americana-cd met twaalf hoogstaande songs, die kan wedijveren met een groot aantal vooraanstaande americana-artiesten. De cd bestaat deels uit covers van onder anderen Warren Zevon, Patty Griffin en Fred Eaglesmith, maar het merendeel van de liedjes is van eigen hand. Ontroerend mooi gezongen door afwisselend en soms gezamenlijk Mirjam Maas, André Laffort en René van den Belt. Die laatste twee namen ook de knappe productie voor hun rekening. Overtuigend zijn vooral Drunk Again, The Country Singer en het titelnummer. Van de covers springen het melancholieke Carmelita en de cowboysong Long Ride Home eruit. Hoezo Eagles? Wij hebben True Grit.’

Hans van der Maas, Heaven 1 (2011)

‘True Grit grijpt terug op authentieke americana, van de jaren ’70 tot de modernere country. Sorrowville bevat zes eigen nummers en zes covers. Hoewel True Grit een vaste line-up heeft, kent de band geen vaste rolverdeling. Op basis van stemgeluid, sfeer en welke instrumenten nodig zijn, wisselt de bezetting per track. Dusdoende wordt ieder nummer voorzien van de touch die het nodig heeft. Het dozijn nummers wordt bijna benijdenswaardig perfect uitgevoerd. Naast de basisinstrumenten zijn de bekende ingrediënten aanwezig: slidegitaar, steelgitaar, banjo, accordeon, mandoline en tamboerijn. Er wordt volop afgewisseld tussen mannelijke en vrouwelijke zang, maar de samenzang levert de beste momenten op. Dankzij een voor eigen rekening genomen, uitmuntende productie komt de mierzoete muziek ouderwets radiovriendelijk over. De loepzuivere klanken in combinatie met toegankelijke songs vormen echter een schril contrast met de soms buitensporige teksten (Butcher’s Knife, Carmelita, Drunk Again). Grote plus is dat het eigen werk naadloos aansluit bij de covers, die kwalitatief niet voor elkaar onderdoen.’

Bastiaan Tuenter, Music Maker 12 (2010)

‘Sorrowville is een fijne plaat geworden, de eigen nummers blijven ijzersterk overeind tussen de covers. Mirjam kan een goeie gooi doen naar de eretitel de Emmylou van de Lage Landen.’

Jan Donkers, VPRO

‘True Grit is in ons land een van de betere Americana-bands: sterke melodieën, gelouterde muzikanten, liefst drie fraaie solostemmen en in Laffort en multi-gitarist Van den Belt twee uitstekende songsmeden. Sorrowville werd opgenomen in de studio van Douwe van der Werff, die op orgel, piano en accordeon meedoet op tal van tracks. Het maakt True Grit op Sorrowville nog completer. Hoogtepunten op de cd zijn The Country Singer, subliem vertolkt door Mirjam Maas, en de zeer boeiende ballad 18 Wheels.’

Wout Sleijster, De Stentor

‘Sorrowville biedt een interessante keuze uit zelfgeschreven liedjes en repertoire van John Prine, Warren Zevon, Fred Eaglesmith, Patty Griffin en Chris Knight. Als geheel luistert deze fijne plaat van True Grit aangenaam weg met fraaie en stemmingsvolle driestemmige zangpartijen. True Grit heeft potentieel. De eigen liedjes zijn de hoogtepunten van deze cd. Materiaal dat mij zeker bij de strot grijpt. Sorrowville is dan ook een prettige cd, die door vele muziekliefhebbers met een gerust hart aangeschaft kan worden.’